tirsdag den 8. januar 2008

Verdens korteste lederkursus?

Der udbydes et hav af lederkurser. Både til den erfarne leder og den ny leder og den kommende leder og ... Mange af disse kurser er sikkert ganske glimrende. Men ledelse kan ikke læres på et kursus. Ledelse handler basalt set om tre ting:
  1. Kend dig selv! Du er det stærkeste ledelsesværktøj, du har til rådighed. Kend dine stærke og svage sider. Vær bevidst om dine personlige præferencer, særheder, drømme osv.
  2. Vær dig selv! Selvom ledelse i høj grad er situationsbestemt, så får du kun autencitet gennem at være tro mod dig selv. Det betyder også, at du skal acceptere dine svage og mindre flatterende sider. Du må gerne arbejde på at forbedre dig, men du skal have sluttet forlig med dig selv - med hud og hår.
  3. Gør det! Brug de rammer du har. Vent ikke på at blive spurgt eller udnævnt. Leder er ikke en titel, det er noget man gør ved at tage ansvar.

Så "nemt" er det - og det kan vi så øve os på dagligt!

Derudover kan man da helt sikkert have glæde af alle mulige hjælpeværktøjer, der kan læres på diverse kurser. Men vent ikke på kurserne, det er bare at gå i gang!

2 kommentarer:

Maiski sagde ...

Hej Jørgen!

Tak for linket - det er bestemt tre ting, jeg kan bruge. Jeg har allerede tænkt på det der med stærke og svage sider, og har et par ting, jeg skal til at arbejde på. Og så ved jeg, at jeg heldigvis er god til at være mig selv.

Og ellers, så har jeg jo en ekspert lige ved hånden nu, som jeg kan spørge til råds.

Bedste hilsner,

Mai

Jørgen Toldsted sagde ...

Du skal være velkommen!